

Royal Grass® viert dit jaar haar vijftien jarig bestaan. Sinds de oprichting in 2003 is de ontwikkeling van kunstgras voor tuintoepassingen in een stroomversnelling geraakt. Talloze innovaties hebben ervoor gezorgd dat klanten – inmiddels verspreid over de hele wereld – kunnen genieten van een grasmat waarvan de buurman waarschijnlijk niet ziet dat die van kunstgras is.
Toch is Royal Grass® niet van plan nu op haar lauweren te rusten. “We zullen constant blijven kijken hoe wij onze producten kunnen blijven verbeteren”, vertelt oprichter Freek Verhoeven gepassioneerd. “Denk daarbij aan de looks en de kwaliteit, maar ook aan het ecologische aspect.”
Kunstgras voor de tuin
Innovaties zijn vanaf dag een belangrijk onderdeel geweest van het succes van Royal Grass®. Tot de introductie van Royal Grass® werd kunstgras vooral gebruikt voor sportvelden. Kunstgras voor in de tuin was er maar nauwelijks. Het idee voor Royal Grass® ontstond tijdens de werkzaamheden van Verhoeven voor TenCate in de Verenigde Staten. “Ik sprak daar met mensen in droge staten als Nevada en Arizona. Zij vertelden mij dat zij behoefte hadden aan kunstgras voor in de tuin omdat het te droog was voor echt gras. Bij gebrek aan beter gebruikten zij tot die tijd vaak sportgras.” Daarmee was het idee voor Royal Grass® geboren. Het doel: natuurlijk ogend kunstgras voor tuindoeleinden. Maar hoe bereik je dat?
Onderscheidend
“Tot dat moment bestond kunstgras voornamelijk uit gefibrilleerde bandjes. Het nadeel daarvan is dat die snel plat gaan liggen”, legt Verhoeven uit. “Zodoende begonnen wij met het ontwikkelen van monofilament kustgrasvezels die beter overeind blijven staan.”
“Daarnaast voegden wij accentkleuren toe aan het gras om het een natuurlijker uitstraling te geven.” En dat was niet de enige stap die werd genomen om de uitstraling van kunstgras direct flink te verbeteren. “We begonnen bijvoorbeeld ook met het gebruik van donkerbruin instrooizand. Zodoende waren we direct onderscheidend.”
Vliegende start
Royal Grass® beleefde dan ook een vliegende start. Na een zorgvuldige ontwikkelingsfase en het overtuigen van een selecte groep tuinondernemers, kon in 2004 het eerste kunstgras gelegd worden. Waar een introductieperiode van een jaar in Nederland was gepland, was de interesse uit Spanje en Portugal, vanwege het droge klimaat, zo overweldigend dat Royal Grass® ook direct in deze regio werd gelanceerd. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd, van Scandinavië tot Zuidoost-Azië, actief.
Gedurende de afgelopen vijftien jaar is Royal Grass® constant op zoek geweest naar nieuwe manieren om het kunstgras te verbeteren. Een van de belangrijkste ontwikkelingen was de introductie van de V-shape. “We hebben goed naar natuurgras gekeken. Grassprieten hebben een V-vorm en die hebben we gebruikt voor het kunstgras.” De gepatenteerde V-vorm zorgt ervoor dat het gras veerkrachtiger wordt en er bovendien natuurgetrouwer uitziet.
Innovaties
Na de V-vorm volgden nog diverse andere innovatieve ontwikkelingen. Bijvoorbeeld de MiNT-technologie die de vezels een natuurlijkere glans geeft. Een andere grote doorbraak volgde in 2016. Toen werd de ReaDY-techniek geïntroduceerd. In het kort komt het erop neer dat de vezels niet langer allemaal dezelfde kant opstaan, maar dat iedere vezel een eigen groeirichting heeft.
Samenwerking
Het zijn de Royal Grass®-dealers die input leveren voor nieuwe verbeteringen, naast onze eigen ideeën. “Zij werken dagelijks met het product en zien dus waar de mogelijkheden liggen.” Dat zit hem vaak in de kleinste details, bijvoorbeeld de manier waarop verpakking van het kunstgras gesloten wordt.
Verhoeven benadrukt dan ook dat het succes van Royal Grass® niet uitsluitend te danken is aan het product zelf. “Vanaf de eerste dag is het onze filosofie geweest dat het niet alleen gaat om het leveren van het product, maar ook om de service en het aanleggen van het gras. In dat opzicht zijn onze partners cruciaal.”
Royal Grass® werkt met zorgvuldig geselecteerde dealers die het kunstgras verkopen aan de eindgebruiker en vaak ook de installatie verzorgen. “Dat is ontzettend belangrijk. Voor de consument gaat het immers om het eindresultaat. Onze partners zijn degenen die ervoor zorgen dat dat perfect is.”
Veiligheid
Vanaf dag één is de veiligheid van de producten een van de speerpunten van Royal Grass® geweest. “Kinderen moeten het in de mond kunnen steken”, aldus Verhoeven.” Daarom is het kunstgras al bij de introductie uitgebreid getest door TNO. Toen enkele jaren geleden de discussie over rubberkorrels in kunstgras voor sportvelden ontstond, is de hele lijn vervolgens opnieuw getest. Uit alle onderzoeken is gebleken dat Royal Grass® kunstgras voldoet aan de strengste Europese veiligheidseisen.